the effect his words has on me

Min älskade, frid och välsignelser över honom sade att vi ska älska för vår broder/syster vad vi älskar för oss själva. (Sahih, autentisk). Jag kan inte hela betydelsen av denna vackra hadith men jag kan säga lite in sh Allah,
 
Desto mer man lär känna honom, sallahu alayhi wa salam - desto mer förstår man sig på de ord han yttrade, predikade och sade. En hadith jag kanske hörde för två år sedan har en sådan större effekt på mig idag. Det sägs att man blir visare desto äldre man blir men jag tror innerligt på att om man bara lägger lite uppmärksamhet får man ett helt nytt perspektiv.
 
- Ibland kommer du få de bästa chanserna i ditt liv och de bästa stunderna. Allah kommer ge dig välsignelserna som du ständigt drömde, bad och grät om. Och i samma stund, kommer du ihåg:
 
Din syster. Inte bara din biologiska kanske, men även din syster i deen. Det kan vara systern som du är riktigt nära med och den som du bara hälsar på i mosken. Du älskar att de också skulle få det.
 
Du önskar att de får det bästa i livet och sedan ser du dig själv säga en snabb dua, eller en längre kanske - där du ber Allah att ge dem det allta bästa. Man vill deras bästa och önska dem gott i allt man gör. Och även om man knappt vet vem personen är, vet man att det är din syster i tron så man beter sig inte som man vill. Man säger inte vad som helst. För man älskar att personen ska få glädje, så man vill inte säga saker som kan få den att bli ledsna. Tex: Jag kan tala oerhört mycket om en tjejkväll som ägde rum och människorna som lyssnar på mig var alla där, i undantag från en syster. Helt plötsligt är samtalsämnet i en hel timme om den roliga kvällen men som systern, framför dig inte var närvarande på. Därefter, utan att du ens har någon aning överhuvudtaget är hennes tankar resten av dagen hon ska bli en i gänget och vad hon gjorde för fel.
 
Islam lär mig att älska för min syster, låt det vara min bro som står mig nära eller bara en  syster i mosken som jag hälsade på: Att älska för dem det jag älskar för mig själv. Subhan Allah (Allah är fri från imperfektion)
 
Islam. Vad den gör med mig. 
0 kommentarer