All you need is hard work and help from Allah

Asalamu alaykum y'all! Kom precis ihåg att någon undrade hur jag fick körkort! Tänkte dela med mig tips och även uppmana till alla er att verkligen ta det. OCH INTE GE UPP. Alhamdulillah. 
 
Personligen övningskörde jag med mig min pappa under hela gymnasiet. I andra och tredje året körde vi ofta/regelbundet men sen fanns det veckor vi inte körde alls. Gällande teorin började jag intensiv plugga en väldigt kort tid innan allt var bokat. 😂 Rekommenderar ej!!  Fick körkortet lite i Ramadan Alhamdulillah x72727272!
 
 
Tips 
 
  • Spendera inte mycket av det dina pengar i körskola. Om du kan: hitta en privat kör lärare! Inte så dyrt! Om du har råd med körskola. Go for it. Investera då dina  pengar i en bra körskola med bra lärare. Om du inte har privat lärare rekommenderar jag att du tar några lektioner (ex 5) när uppkörningen närmar sig. Khayr in sh Allah!
  • Ha MOTIVATION. Det är rätt så tufft men om du är villig att kämpa ger du aldrig upp! Ha tro i Allah och kom ihåg från början varför du valde detta. Vad dramatiskt men det är sant. Du kanske misslyckas 6 gånger, men om du har motivation: you never quit. Min motivation var UTAN tvekan två grejer. 1) Mina föräldrar. Looord! Att handla, skjutsa random folk de som känner, hjälpa till i hemmet, köra - girl det var mitt driv!!! 2) Samma grej men att kunna köra till khayr. Skjutsa systrar, köra till samlingar där Allah nämns osv. Detta gjorde att jag aldrig gav upp!
  • Rekommenderar staaaaarkt att du bokar en körlektion innan uppkörningen. Min vän gjorde det och jag följde hennes exempel! Nu kan du en sista gång, se vad du måste vara säker på. Hjälpte mig!
  • Kom ihåg Allah. Och kom ihåg att framgång (i skola, arbetsliv) och i körkort framgång kommer endast kommer från Allahs hjälp och hur mycket du kämpade!
  • Haha hatade teorin av HELA MITT HJÄRTA. Gällande det rekommenderar jag starkt, för din skull: börja i tid. Jag har börja på riktigt veckan innan. Men hatade det är ju hahah. Alhamdulillah. Läs igenom boken och plugga på ALLT. Ena dagen har de frågor som är enkla andra dagen gör man bara dua för att att det är så svårt! Och gör frågor!!!!!!!!! Gör mer frågor än att anteckna. Haha min syster bara vad GÖR du (när jag anteckna) gör frågor!
  • Allt går att i Allahs planering, inte din. Du får ditt körkort i Hans planering. Kom ihåg Honom under de svåra stunderna och och när du in sh Allah lyckas: Fall ner i i Sujood för Honom. För det gjorde definitivt jaag. Alhamdulillah till Allah endast 👆👆👆👆
 
 
Alhamdulillah genom körkort kan man hjälpa andra så mycket! Även de dagar jag vill spy av trötthet kör jag samtidigt som jag prisar Allah. Kanske genom detta tillfälle, så får jag Hans barmhärtighet? Mina föräldrar och att köra för Allahs skull is all that kept me going. Alhamdulillah. 
 
Nu ska man försöka skaffa sig en Range Rover LOL och inför varje tur hoppas att batteri stopp INTE sker (vilket det gjort de senaste veckorna pga har alltid ljuset på) 😂 im done. Sedan ha en lite race med andra taxi bilar loool
 
 
 
 
 
4 kommentarer
Anonym

När du väl hade körningslektioner, körde du med en kvinna då eller? Kan man typ välja att köra med en kvinnlig lärare?

Svar: Jag tror du kan göra välja. beror från skola till skola
Fardus

Anonym

Mejla

Svar: :=) done!
Fardus

Anonym

Åh har ångest skulle göra uppkörningen förra veckan Fardus och när jag kom dit sänkor jag på att jag glömde mitt id...som jag grät :((( motivationen är inte på topp....vilken tid körde du upp? Och samtalade du med läraren? Vad fick du på teorin? :( är så nära och btw lånade du trafikverkets bil eller körskolans? Och kände du innerst inne att du klarade det? Grattis sis :)

Svar: Vad tråkigt och höra syster :( Men in sh Allah qadr. Jag vet du kanske hört det förr, men subban Allah jag har på sistone börjat tänka på det som är qadr, kanske Allah försökte skydda dig från en olycka? Allahu Alaam. Don't give up, just start again girl! :D
Tiden var hahaha, exakt 13:00 vid zuhur bönen. Ville skjuta upp allt men alhamdulillah, jag bad bara senare och bad Allah underlätta. OHMY jag säger nu, glömde säga i tipsen - men samtala med din lärare som TAR PROVET!!! Jag fick en skön kvinna. Och tro mig, jag samtalar aldrig med folk men hela min familj sa vaaa social lol. Så jag lekte och bara men shooo sommaren är härlig och hon ba jag ska till danmark jag ba men vad kul. lalalalala. haha, prata bara på!

Teroin var svårast för mig, gjorde den flera gånger. Och det tog sin tid men gav ej upp. Ena gången fick jag 48, andra 51, sen sjönk det sen till sist klara jag det.. omsagt, de ändrar proven. Ibland enkelt ibland svårt.
Jag tog körskolans bil vilket jag rekommenderar!! Detta eftersom om du tar körlektioner så är du van med deras bil. Jag tog ca 4 lektioner med dem så ville inte ta trafikverkets bil som säkert är en volvo 82822828828282 lamborgini. Lol.

Lol, hoppas den här långa texten får dig att bli lite glad och att du in sh Allah inte ger upp. Kämpa kämpa kämpa!! Och skriv mer om du behöver tips. For now, we don't have time to talk - du har ett körkort att kämpa för. Work it!
Fardus

Anonym

Bästa du!! Tack sis jag älskar när jag ser oss somali kvinnor köra haha :) har bokat nästa vecka och tänker ta en körlektion med skolan samt fråga om att få låna deras bil. In shaa Allah kheyr kram :)