social media and whatever


Min tanke är med det nya året in sh Allah ta en paus från social media, minst en månad. Tror det är riktigt hälsosamt för själen och mentalt, skulle det vara bra för mig. Just nu använder jag mig främst av typ Twitter och Snapchat. Ser social Media som en tillgänglig verktyg där jag kan tjäna lite extra goda gärningar till Akhira. Finns inte mycket som jag finner underhållande längre med Internet haha. I grew up I guess. 

Ville bara säga hmm, vill med det nya året in sh Allah sätta igång med mina videos på Youtube. Nämnt det tidigare men vill in sh Allah 2 ggr/månad dela med mig av något khaaayr. 2 videos dvs. Verkligen inte typ tafsir på en hel Surah. Något för alla, typ kärleken för Profeten (saw). Så alla ska hänga med. In sh Allah. Eller typ snällhet/mobbning. Något som är värt att nämna. Heter typ Fardus på Youtube så prenumerera om det låter intressant. 

Kommer troligtvis ta en paus från min blogg framöver men vill in sh Allah innan 2016 filma och dela med med mig en video om något jag har på hjärtat och som jag tror kanske lär hjälpa många. Who knows. Funderar fortfarande på om jag ska stänga av Snapchat, men det lär märkas. 

Hmmmm. Det var väl det. 
In sh Allah en video innan min social media paus. Inte alls många som läser min blogg men ville ge en snabb förklaring till de få som gör det för tycker man bör göra det än att bara försvinna.

Mejla mig på [email protected] (min andra innehåller för mycket reklam/skola) etc. För om någon skulle vilja ha tips eller bara lätta på hjärtat kommer jag in sh Allah alltid försöka ge mina bästa råd men allra viktigast: jag kommer lyssna. När du kanske inte finner någon annan göra det. 

All kärlek. 

1 kommentar
Anonym

Jag känner att för varje dag som går har jag inställningen varje morgon att sluta slösa min tid på Facebook, YouTube, Snapchat, Instagram.Men subhanallah jag faller VARJE DAG i en fälla, där jag sitter TIMMAR på meningslösa grejer. Och det får mig att må dåligt. Jag är helt uppslukad av det och jag "hinner" inte plugga, memorera koranen, lyssna på grymma föreläsningar. Jag vet att det tär på min relation med Allah men också människor omkring mig.
Hur kommer man till det stadiet, där man växer ifrån det och satsar på LIVET i sig och inte livet bakom skärmen? Dela gärna med dig dina personliga konkreta tips på hur man blir oberoende av det. Skulle uppskatta det oerhört mycket!

Må Allah stärka oss, allesammans.

Svar: Jag tror vi alla har stött på det problemet eller genomgår det. Vi kan inte förneka att social medians roll i våra liv och i världen framför allt blir större. Men mitt tips är att ha en tid på dagen där du inte använder teknologi på ett tag.. en stund för varje dag. Kan vara med en promenad utomhus, träning, en tid i moskén, tjejkväll, middag, där du bakar etc. Sen in sh Allah sakta men säkert kanske processen om ens internet beronde tar sin slut.

Jag kan väl säga att genomgår likadant men är mest i dett: äsch mood. Vad folk publicerar/gör intresserar mig inte så mycket. Kom en tid då jag inte orkade med mycket och internet blev ett utav dem. Dock kan man inte förneka att mycket gott finns i internet men hmmm, kanske rekommenderar ett paus? Jag ska påbörja året med ett paus från majoriteten av mina appar etc iA.

Amiin.
Fardus